Chili con carne på högrev

12-22 juli kommer jag vara gräsänka då maken min är uppe i Lappland bland alla myggor och ska fiska med sin far och två till. Så det minsta jag kan göra som den Bull-mamma jag är, är att fixa lite mat, detta långkok får de med sig!

 

Chili con carne med högrev
Receptet räcker till 6 personer

800g högrev
5 dl rött vin
2 st gula lökar
2 morötter 
4 st vitlöksklyftor
1 st röd chili 
3 msk tomatpuré
1 fpk passerade tomater
1 köttbuljongtärning
Paprikapulver efter smak
oregano, timjan, salt och peppar
1 fpk blandade bönor
1 grön paprika 

Skär köttet i mindre bitar, Bryn köttet i en gryta i lite olja tills det fått färg.

Hacka under tiden lök, vitlök, morot och chili i mindre bitar. Tillsätt detta med köttet i grytan och låt steka ihop några minuter.

Rör i tomatpuré, oregano, timjan, paprikapulver, passerade tomater, buljongtärning och vin i grytan. Låt koka upp och därefter sjuda under lock i minst två timmar.

Ta av locket efter två timmar och låt grytan koka upp och koka i ytterligare 30-50 minuter. Ta ut köttet och repa med en gaffel på en skärbräda, lägg tillbaka i grytan.

Smaka av med salt och peppar och vänd ner bönorna och hackad grön paprika.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback