Spontan bakning

Häromdagen fick jag för mig att baka, resultatet blev mockarutor. Jag hade min bästa kompis här och jag älskar verkligen att vara mamma till min lilla prins, men vad skönt det var att kunna göra något utan att bli avbruten då min vän tog så väl hand om honom. Medan kakan svalnade tog vi dessutom en skön promenad innan det var dags att lägga på glasyren på kakan. 

Jag är glutenintolerant sen 14- års ålder så all min mat på denna blogg kommer vara glutenfri

Glutenfria mockarutor

Kakan:
2 ägg
2 dl socker
1½ dl mjölk eller vatten
4½ dl glutenfri mix
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakaopulver
150g smält smör eller margarin

Glasyr:
3½ dl florsocker
50g smält smör eller margarin
4 msk kaffe
1 msk kakopulver
2 tsk vailjsocker

Garnering:
Kokos

Vispa ägg och socker pösigt
Blanda torrvarorna och blanda i smeten
Rör ner mjölk/vatten och smör/margarin
Häll i långpanna klädd med bakplåtspapper
Grädda ca 12 minuter i 225 grader

Rör ingredienserna i glasyren till en slät massa
Bred ut över kakan
Strö över kokos
Låt glasyren stelna och skär i bitar.




Jättegoda och saftiga blev dem! :)

2012-02-12 // 12:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback