Boeuf Bourguignon

Götapetter som jag brukar säga, vad det snöar ute. Den har Rysslands kylan har verkligen kommit hit. Det toksnöar ute och just nu har vi -13,8 grader. Inte ens hunden tyckte det var skönt ute!

Maken min har i flera veckor tjatat om att jag ska göra maten som stå för rubriken. En fransk mustig köttgryta med högrev, rött vin, sidfläsk och steklök. Den har stått och puttrat sen kl 16 och doften är obeskrivlig! 

Mitt recept på Boeuf Bourguignon:

600 g nötkött, högrev eller bog 
3 st morötter
1 st gul lök
1 msk tomatpuré
3 lagerblad
1 tsk timjan 
1 flaska rödvin
2 1/2 dl köttbuljong
100 g rökt sidfläsk 
12  steklökar
2 vitlöksklyftor
200 g färska champinjoner
  • Skär köttet, morötter och lök
  • Bryn köttet och grönsakerna i smör i en stekpanna.
  • Lägg över det i en gryta.
  • Krydda med salt och peppar.
  • Rör i tomatpuré, lagerblad och timjan.
  • Häll på vin och buljong.
  • Låt grytan koka under lock ca 1 1/2 tim.
  • Strimla fläsket.
  • Skala och dela ev lökarna.
  • Skala och hacka vitlöken.
  • Dela ev svampen.
  • Stek fläsk, lök, vitlök och svamp i smör i stekpannan.
  • Lägg ner det i grytan och låt allt koka ytterligare ca 30 min


Imorgon, om det inte snöar för mycket ska vi ge oss in till Norrtälje och göra några ärenden på stan, och storhandla mat när vi ändå är där! Då ska vi prova ha Ville i sin bärsele utanför hemmet, får se hur det går. 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback